کینوا چیست و چه خواصی دارد ؟ با مادرغلات بیشتر آشنا شوید!
کینوا چیست و چه خواصی دارد ؟ با مادرغلات بیشتر آشنا شوید!

شاید سوال کینوا چیست در کشورهایی مثل ایران متداول باشد زیرا کینوا یک خوراکی متداول و موجود در سفره غذایی ما نیست. اما در سالهای اخیر به علت فواید بی نظیری که دارد بیشتر مورد توجه ما ایرانیان قرار گرفته است. برای همین ما در این مقاله از فروشگاه ارگانیک فردوس تصمیم گرفتیم بدانیم کینوا چیست و چه کاربرد و خواصی دارد:

کینوا چیست و کجا کشت میشود؟

دانه کینوا از گیاه کینوا به دست می آید. این گیاه در ظاهر شبیه اسفناج است و در مناطق آمریکای جنوبی رشد می‌کند. گیاه کینوا در شرایط سخت و کم ‌آبی نیز می‌تواند به خوبی رشد کند و محصول بدهد.

استفاده از دانه های کینوا از چند هزار سال پیش در کشورهای آمریکای جنوبی متداول بوده است. این دانه به علت خواص بسیار زیادی که دارند با نام مادر غلات و خاویار گیاهی شناخته می‌شوند و جایگزین مناسبی برای مواد غذایی ای مثل برنج و یا پاستا هستند.

امروز اکثر گیاه خواران از کینوا در وعده غذایی خود استفاده می کنند زیرا این دانه میتواند تمام پروتئین های مورد نیاز بدن را فراهم کند.

کینوا- کینوا چیست

انواع کینوا:

دانه های کینوا در سه رنگ سفید ، قرمز و سیاه وجود دارند. تفاوت خاصی از نظر ارزش غذایی در بین آنها وجود ندارد اما تفاوت جزئی در بافت و ساختار آنها وجود دارد.

  • کینوا سفید بیشتر وجود دارد و دسترسی به آن ساده تر است.
  • کینوا سفید از لحاظ بافت از سایر کینوا‌ها سبک‌تر و ظریف‌تر است.
  • کینوای قرمز نسبت به سایر کینواها شیرین‌تر است.

همانطور که اشاره کردیم تفاوت زیادی بین انواع کینوا وجود ندارد .شما می توانید متناسب با کاربرد و زائقه تان از هر کدام از این دانه ها استفاده کنید.

ارزش غذایی کینوا:

کینوا ارزش غذایی بسیار بالایی دارد به طوری که می تواند اکثر پروتئین های مورد نیاز بدن را تامین کند. هر پیمانه کینوا شامل ۲۰۰ کالری ، ۴ گرم چربی ، 40 گرم کربوهیدرات ۵ گرم فیبر و ۱۰ گرم پروتئین است. کینوا سرشار از آهن ، کلسیم ، منیزیم و ویتامین D است.

از آنجایی که هیچگونه گلوتن و کلسترولی در کینوا وجود ندارد، می تواند برای افرادی که فشار خون بالایی دارند بسیار مفید باشند. بر روی دانه های کینوا یک پوشش وجود دارد که این پوشش باعث می‌شود تا حشرات و پرندگان نتوانند به دانه ها آسیب بزنند و آنها را خراب کنند.

بنابراین کشاورزان نیازی به استفاده از سموم شیمیایی ندارند و می‌توانیم بگوییم که کینوا یک ماده غذایی کاملا ارگانیک است. اگر می خواهید بدونید چگونه می توانید مواد ارگانیک را تشخیص بدهید کافیست مقاله راه های تشخیص محصولات ارگانیک را مطالعه کنید

کینوا چیست- ارزش غذایی کینوا

طعم کینوا :

در حقیقت کینوا مزه خاص و قابل توجهی ندارد. شاید هنگام خوردن مقداری شیرینی احساس کنید اما در کل می توانیم بگوییم کینوا ماده غذای بی مزه ای است و ما باید هنگام پخت آن را مزه دار کنیم و به درستی بپزیم تا هنگام مصرف بتوانیم از آن لذت ببریم.

خواص کینوا :

خواص کینوابسیار زیاد است. در ادامه به ۵ تا از مهمترین آنها اشاره می کنیم:

1- بهبود عملکرد روده

کینوا می‌تواند باکتری‌های مفید موجود در روده را افزایش بدهد. افزایش باکتری های مفید موجود در کینوا باعث کاهش بیماری‌های التهابی روده می شود.

2- مناسب برای بیماران بیماری سلیاک

در بیماری سلیاک بیمار توانایی مصرف گلوتن را ندارد و هنگام مصرف موادی که گلوتن دارند مثل گندم ، دچار مشکلاتی مثل درد شکم ، حالت تهوع و نفخ می شوند. با توجه به این که کینوا گلوتن ندارند میتواند برای این دسته از افراد بسیار مناسب است.

3- تنظیم قندخون

تحقیقات نشان داده است که کینوامی‌تواند قند خون را ننظیم کند و آن را در حالت متعادل قرار بدهد.

کینوا چیست-خواص کینوا

4- کاهش وزن

هر چه قدر فیبر موجود در غذای ما بیشتر باشد ما دیرتر گرسنه می شویم و اشتهای کمتری داریم. غذاهای فیبردار گزینه مناسبی برای کاهش وزن هستند. کینوا سرشار از فیبر است و می تواند در رسیدن به وزن دلخواه تان به شما کمک کند

5- جلوگیری از بیماری‌های مزمن

کینوا عناصر گیاهی بسیار زیادی دارد که می‌تواند از بیماری‌های مختلف جلوگیری بکند

از کجا کینوا بخریم ؟

با توجه به اینکه کینوا معمولا در ایران کشت نمیشود موقع  خرید باید بسیار دقت کنید.بهتر است برای اطمینان از کیفیت کینوا از مکان هایی خرید کنید که بهترین کیفیت را دارند. شما می‌توانید کینوا را با بهترین کیفیت از فروشگاه ارگانیک فردوس خریداری کنید و از کیفیت آن لذت ببرید

نظر خود را در رابطه با این مقاله برای ما بنویسید:
فهرست