حنظل چیست
حنظل چیست

در این مقاله قصد داریم ببینیم حنظل  چیست و چرا با هندوانه اشتباه گرفته می شود. در ادامه همراه فروشگاه ارگانیک فردوس باشید تا به سراغ این گیاه برویم و با خواص آن آشنا شویم

 حنظل:

حنظل یا هندوانه ابوجهل که در مناطق محلی  آن را با نام های خیار تلخ ، خربزه روباه، کدوی تلخ یا سیب تلخ می شناسند. حنظل یک گیاه رونده از خانواده هندوانه ها است که با هندوانه تفاوت‌های زیادی دارد. حنظل نسبت به هندوانه کوچکتر ولی سفت تر و بسیار تلخ می باشد.

استفاده ازحنظل ابتدا در مناطق بومی حوزه مدیترانه مثل ازمیر ، ترکیه ، آفریقا و ایتالیا رشد کرد و سپس از آنجا به سایر نقاط گسترش یافت و در حال حاضر حنظل در شهرهای نایین خور ،بیابانک و سایر مناطق جنوبی ایران رشد می کند.

حنظل- روغن حنظل چیست؟

طبع حنظل:

تحقیقات نشان می دهد که در حنظل ماده تلخی به نام کلسنتین وجود دارد و علت تلخی بیش از حد این گیاه وجود این مواد است. از دیدگاه طب سنتی طبع حنظل بسیار گرم و خشک و برای افراد بلغمی مناسب است. توصیه شده است افرادی که دارای طبع سرد هستند از مصرف این میوه خودداری کنند.

فواید حنظل:

حنظل میوه ای تلخ است از این رو  خاصیت دارویی بسیار دارد و در طب سنتی توصیه های زیادی برای استفاده از آن شده است در ادامه به خواص حنظل و کاربرد آن اشاره می کنیم:

1.درمان اسهال های عفونی

طب سنتی توصیه کرده است کسانی که دچار اسهال های عفونی هستند مقداری از برگ خشک شده حنظل را با نشاسته و صمغ عربی ترکیب کنند و 2 الی 3 نوبت در روز مصرف کنند

2.ضد عفونی کردن روده

حنظل به راحتی می تواند روده ها را پاکسازی کند و از از اسهال جلوگیری کند.

3.بی حسی موضعی

درگذشته برای کشیدن دندان مقداری از آب حنظل را بر روی دندان می مالیدند تا بی حس شوند و بتوانند دندانها را بکشند. همچنین ترکیب آب حنظل به مقداری روغن زیتون می‌تواند به عنوان مسکن برای دندان درد استفاده شود.

4.پاکسازی گوش

از گذشته تاکنون چکاندن آب حنظل در گوش باعث پاکسازی آن می‌شده است و پزشکان طب سنتی هنوز هم بر این باورند که حنظل می توانند به طور کامل گوش را پاکسازی کند.

5.از بین بردن انگل ها

کسانی که در روده و معده خود انگل دارند با مصرف روزانه ۲ گرم حنظل می توانند از دست این انگل ها راحت شوند همچنین برای کودکانی که انگل دارند می توانند مقداری از این عصاره را در ناف آنها بمالند.

همانطور که مشاهده کردید حنظل فواید بسیار زیادی دارد اما عوارض آن  هم کم نیست که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

عوارض حنظل:

همانطور که می دانید حنظل یک گیاه نیمه سمی است و باید به درستی آن را مصرف کنید در ادامه به برخی از عوارض حنظل اشاره می کنیم.

  1. حنظل گیاهی نیمه سمی است به هیچ وجه آن را بدون مشورت با کارشناس طب سنتی مصرف نکنید زیرا ممکن است باعث ایجاد مسمومیت یا حتی مرگ شود.
  2. کسانی که طبع گرم و خشک دارند نباید به هیچ وجه از گیاه حنظل استفاده کنند.
  3. حنظل برای کودکان و زنان باردار و کسانی که ناراحتی کلیه دارند به هیچ وجه مناسب نیست.
  4. استفاده خودسرانه از گیاه حنظل ممکن است باعث بروز علائمی مثل معده درد مطبوعات خونی اسهال و حتی مرگ شود

حنظل-گیاه حنظل چیست

نحوه مصرف حنظل:

متداول ترین راه مصرف حنظل استفاده از روغن حنظل است. برای درست کردن روغن حنظل ابتدا پوست حنظل را بگیرید و آن را خرد کنید سپس مقداری روغن زیتون به آن اضافه کنید و آن را در معرض نور خورشید قرار دهید و اجازه دهید تا آب شود سپس آن را روی شعله قرار دهید تا آب آن بخار شود و به روغن تبدیل شود

دقت کنید به هیچ وجه خودسرانه ماده حنظل را مصرف نکنید چون ممکن است باعث بروز بیماری‌های مختلفی شود.

ما در این مقاله از فروشگاه فردوس سعی داشتیم به شما بگوییم روغن حنظل چیست چه خواص و عوارضی دارد شما میتوانید روغن‌حنظل با کیفیت را از فروشگاه ارگانیک فردوس خریداری کنید و از خواص درمانی آن استفاده کنید.

نظر خود را در رابطه با این مقاله برای ما بنویسید:
فهرست