سقز چیست
سقز چیست

سقز ، کندر و سایر ماده های چسبناکی مانند آن خواص بسیار زیادی دارند. گاهی اوقات افراد به دلیل شباهت سقز و کندر آنها را با هم اشتباه می گیرند.

اما تفاوت‌های زیادی با هم دارند ما در این مقاله قصد داریم ببینیم سقز چیست و چه خواصی برای بدن دارد در ادامه همراه فروشگاه ارگانیک فردوس باشید تا به سراغ سقز و خواص آن برویم.

سقز چیست؟

سقز صمغ یا شیره غلیظ درختان است که بسیار چسبناک است سقز از درخت پسته وحشی به دست می‌آید و شباهتی بسیار زیاد به آدامس دارد این ماده چسبناک کاربردهای متفاوتی دارد.

از مهمترین کاربرد سقز، می‌توان به استفاده در صنعت آدامس سازی اشاره کرد رنگ سقز در ابتدا سبز روشن است اما در صورت فرآوری شدن تغییر رنگ پیدا می کند از گذشته تا کنون کارشناسان طب سنتی مصرف سقز را توصیه کردند. ابوعلی سینا جویدن سقز را یکی از کارهای مفید برای سلامتی بر شمرده است.

9 -ویژگی- سقز-فواید -سقز- چیست

طرز تهیه سقز:

همانطور که قبلا اشاره کردیم سقز از درخت پسته وحشی که به آن بنه گفته می‌شود به دست می‌آید. این درخت معمولاً در مناطق غربی ایران رشد می‌کند و جزء درختان سردسیری است. در فصل پاییز و پس از ریختن برگ درختان کشاورزان یک شکاف کوچک بر روی تنه درخت ایجاد می کنند و به مرور سقز از آن شکاف ترشح میشود.

سقز در ابتدا سبز روشن است ولی به مرور زمان به رنگ زرد تغییر می‌کند. سقز زرد رنگ متداول ترین نوع سقز است همانطور که اشاره کردیم کارشناسان طب سنتی از گذشته به مصرف سقز تاکید کردند.

خواص سقز :

شاید قابل باور نباشد که سقز این حجم از خواص را در خود گنجانده باشد در ادامه به مهمترین خواص سقز اشاره می‌کنیم.

1.کاهش التهابات بدن

سقز به دلیل داشتن خواص ضدالتهابی می تواند بیماریهای خود ایمنی را درمان کند همچنین می تواند میزان تورم را کاهش دهد.

2.بهبود سلامت دهان

تحقیقات نشان داده است، جویدن سقز باعث کاهش میزان باکتری های موجود در دهان شده و بیماری‌های لثه و التهابات آن را از بین می برد.

3.استحکام استخوان ها

سقز منبع بسیار خوبی برای تامین ویتامین دی و کلسیم است بنابراین مصرف سقز می‌تواند باعث ترمیم محل شکستگی ها و از بین رفتن دردهای مزمن شود.

4.هضم بهتر غذا

اگر شما هم سوزش سر معده دارید به راحتی با مصرف روزانه چند میلی گرم سقز، می‌توان این مشکل را برای همیشه برطرف کنید.

5.پاکسازی معده و دستگاه گوارش

جویدن مداوم سقز می تواند به مرور معده و دستگاه گوارش را پاکسازی کند و عملکرد آن را نیز بهتر کند.

6.مقابله با سرطان

بررسی‌ها نشان داده است که سقز می‌تواند میزان سلول‌های سرطانی را کاهش دهد امروزه دانشمندان در حال تحقیق بر روی این موضوع هستند.

7.بهبود عملکرد قلب

سقز می تواند کلسترول و فشارخون بالا را درمان کند و از این راه از بروز بیماری‌های قلبی جلوگیری کند.

8.کاهش کلسترول بد

کلسترول LDL که به عنوان کلسترول بد شناخته می‌شود با مصرف سقز کاهش می یابد.

9.درمان مشکلات ریوی

یکی دیگر از خواص سقز به اصطلاح نرم کردن ریه و تسکین دردهای ریوی است.

خواص سقز بسیار زیاد است و ما در این مقاله سعی کردیم به مهمترین خواص سقز اشاره کنیم اما ممکن است برای شما سوال باشد ما چگونه باید سقز را مصرف کنیم؟

9- ویژگی - سقز-خاصیت سقز چست

راه های مصرف سقز :

متداول ترین راه مصرف سقز مصرف آن به صورت عادی است. یعنی پس از جمع‌آوری سقز سبز و تبدیل رنگ آن به زرد می توان آن را به قطعات کوچک تقسیم کنید و بجویید. یکی دیگر از راه های مصرف سقز استفاده از عرق سقز است با توجه به پیچیدگی و سختی درست کردن عرق سقز امکان تهیه آن در خانه وجود ندارد و باید آن را تهیه کنید.

طبع سقز:

سقز دارای طبع گرم و خشک است و برای کسانی که طبع بلغم دارند، بسیار مناسب است همچنین طبق توصیه کارشناسان طب، سنتی مصرف سقز در دوران بارداری باعث باهوش شدن کودک میشود.

مضرات سقز:

مصرف بیش از حد سقز ممکن است باعث ایجاد بیماری هایی مثل کم اشتهایی یا زخم شدن دهان شود از سایر علائم مصرف زیاد سقز می‌توان به یبوست و آلرژی نیز اشاره کرد. مصرف بیش از حد سقز در دوران بارداری باعث بیش فعال شدن کودک میشود.

محل خرید سقز:

متاسفانه در حال حاضر برخی از افراد سودجو به جای فروش روغن های خالص سقز، دست به فروش روغن های بی کیفیت و تقلبی می زنند. برای همین خرید روغن سقز از یک فروشگاه معتبر بسیار حیاتی است.

شما می‌توانید روغن سقز با کیفیت و اصل را از فروشگاه ارگانیک فردوس خریداری کنید

پیشنهاد ویژه برای شما

نظر خود را در رابطه با این مقاله برای ما بنویسید:
فهرست