آش ترخینه
آش ترخینه

آش ترخینه

طرز تهیه  قرص ترخینه :

بلغور گندم،دوغ،  نمک و زردچوبه را در قابلمه‌ای ریخته روی شعله اجاق‌گاز بگذارید و مرتب هم بزنید تا بلغور پخته شده و آب مواد تمام شود.

وقتی آب مخلوط تمام شد، اجاق‌گاز را خاموش کنید و بگذارید کنار تا سرد شود سپس با دست مواد را هر بار به اندازه کف دست بردارید و بعد از گلوله کردن به شکل بیضی درآورده و داخل آن را هم با فشار انگشتان کمی گود کنید.

ترخینه‌های آماده‌شده را زیر آفتاب‌سوزان یا کنار بخاری یا شوفاژ بگذارید تا خشک شوند. خشک شدن ترخینه کنار بخاری یک هفته و زیر آفتاب گرم دو روز زمان نیاز دارد.

طرز تهیه آش ترخینه :

آش ترخینه ترکیبی است از قرص ترخینه، میزان کمی لپه، لوبیا، دال عدس، پیاز تفت داده در روغن کنجد و زردچوبه و سبزی های آش خصوصا پونه کوهی ،گشنیز و جعفری،تره و اسفناج که بصورت تازه با پیاز داغ هستند و با نعنا داغ و کشک آرایش می شود.

فقط دقت کنید که این آش ترخینه به خاطر داشتن دوغ در ترکیبش سریع به جوش می آید و مواظب سر رفتن آن باشید؛ درب قابلمه را نیمه باز بگذارید و از آن غافل نشوید .

این آش خوشمزه و مقوی را حتما امتحان کنید خصوصاً برای رشد کودکان بسیار مفید است. این آش را در زمستان برای رفع سرما خوردگی و حتی پیشگیری از آن مصرف میکنند و نقش یک انتی بیوتیک طبیعی را دارد. نوش جان

پ.ن: قبل از شروع به پخت ، قرص ترخینه را از دو ساعت قبل با کمی اب خیس کنید.

مهم‌ترین خواص آش ترخینه در طب سنتی:

در گذشته در بسیاری از روستاهای ایران بخصوص در استان لرستان ، در فصل هایی که محصولات لبنی نظیر شیر و ماست به فراوانی یافت میشد آش ترخینه میپختند و برای فصل های دیگر نگه می داشتند.‌‌

این آش برای مبتلایان به سرماخوردگی بسیار مفید است و این آش پروتئین بالایی دارد که برای تامین انرژی بدن و تقویت عضلات  بسیار مفید است. همچنین به دلیل داشتن ویتامین هایی نظیر کلسیم ،منیزیم ،فسفر و ویتامین  D  از بروز مشکلاتی مثل پوکی استخوان ها و دندان ها جلوگیری میکند. این آش خوشمزه و لذیذ خواص بسیاری دارد که به تقویت حافظه و تقویت سیستم قلبی عروقی کمک میکند.

نظر خود را در رابطه با این مقاله برای ما بنویسید:
فهرست