نخودآب بدون گوشت
نخودآب بدون گوشت

نخودآب بدون گوشت

مواد لازم برای نخودآب بدون گوشت :

نخود: نیم کیلوگرم

پیاز کوچک: ۱ عدد

نمک: به مقدار لازم

زیره سیاه: یک قاشق چای‌خوری

فلفل: به میزان لازم

روغن بادام: ۱ قاشق غذاخوری (اگر روغن بادام در دسترس ندارید از روغن مایع استفاده کنید)

طرز تهیه نخودآب بدون گوشت:

مرحله اول

در مرحله اول از طرز تهیه نخودآب بدون گوشت لازم است تا نخودها را در آب زیاد بپزیم.

بهتر است قبل از پختن نخودها آن‌ها را یک روز قبل در آب خیس کنید تا نفخشان گرفته شود.

مرحله دوم

در مرحله دوم از طرز تهیه نخودآب بدون گوشت، یک عدد پیاز کوچک را خرد کرده و با یک قاشق غذاخوری روغن بادام در ماهیتابه تفت ‌دهید. نمک، فلفل و زیره سیاه را به پیازها اضافه کنید. پس از آن، مواد داخل ماهیتابه را به نخودها که در حال پختن هستند اضافه کنید. اجازه دهید مواد انقدر در آب بجوشند تا نخودها کاملاً پخته شده و شکلی حلیم مانند به خود بگیرند. نخودآب یا نخوداب شما آماده سرو است.

نخودآب بدون گوشت یک غذای بسیار مقوی و خوشمزه جنوب کشور است. این غذا که ترکیبی از نخود و گوشت است و معمولاً درفصل زمستان در سفره‌خانه‌های سنتی شهرهای جنوبی ایران سرو می‌شود. یکی از مشخصه‌های نخودآب میزان آب زیاد در این غذا است.

نخودآب اصفهان را میتوان جزو غذاهای اقتصادی دانست. البته در صورتیکه نوع بدون گوشت آنرا تهیه نمایید. در غیر اینصورت از این دسته بندی خارج خواهد شد. نکته ای در اینجا می بایست به آن توجه شود این است که نخودی که در این غذا بکار برده می شود دارای خواص متعددی می باشد .

نخودآب بدون گوشت ترکیبی از نخود، گوشت و آب نسبتاً زیاد است که معمولاً در روزهای سرد سال طبخ می‌شود. نخودآب را میتوان به دو روش با گوشت و بدون گوشت تهیه می‌شود.

شما با مصرف نخود مواردی همچون تقویت ریشه مو، درمان کم خونی، افزایش کارایی مغز، افزایش استحکام استخوان ها، تقویت حنجره، بهبود بیماری های ریوی و بسیاری دیگر از موارد را بدست می آورید که می تواند در سلامت شما نقش بسزایی داشته و از آن به نفع خود استفاده نمایید.

این نکات کلیدی در دستور پخت نخودآب که تاثیرات مناسبی در تهیه این خوراک دارد عبارت است از:

  • دقت داشته باشید که همواره یکی از توصیه هایی که به شما داشته ایم این مورد بوده است که سعی کنید در تهیه هر غذایی از مواد غذایی مرغوب و با کیفیت بالا استفاده کنید تا بتوانید غذایی خوش طعم و مزه بدست آورید.
  • توصیه دیگری که به شما داریم این است که نخود را از شب قبل در ظرفی مناسب خیس کنید تا حالت نفاخی آن از بین برود.
  • از دیگر مواردی که لازم است تا به آن توجه داشته باشید این است که نخود را در ظرفی به غیر از زود پز بپزید.
  • بهتر است تا برای جلوگیری از نفخ این خوراک با دیگر مواد غذایی نظیر زیره سیاه و یا گلپر آنرا میل نمایید تا این مسئله حل شود.
  • برخی از متخصصین علم تغذیه توصیه کرده اند تا نخود را در ابتدای روز و یا در ابتدای شب مصرف داشته باشید تا دستگاه گوارش عملکرد بهتری نسبت به مصرف این ماده غذایی داشته باشند.
  • دقت کنید که نخودآب بدون گوشت جایگزین بسیار مناسبی برای فست فود ها بوده و مصرف آن سبب خواص بسیار زیادی برای بدن می شود.
  • شما این امکان را دارید تا با افزودن میخک، زیره سیاه و روغن بادام شیرین به این خوراک، طبع آنرا گرمتر نمایید.
  • امیدواریم که از تهیه و پخت نخود آب نهایت لذت را برده و از تمامی خواص آن بهره مند شوید.

کلیه مواد لازم در تهیه این غذا در فروشگاه ارگانیک فردوس پاک‌زیست قابل تهیه است.

دوستدار سلامتی شما فردوس پاکزیست

نظر خود را در رابطه با این مقاله برای ما بنویسید:
فهرست